-
31. oktober 2024
Renteændring 3. december 2024 -
27. august 2024
Halvårsrapport 2024 -
21. august 2024
Kasseekspedition åbningstider -
18. juli 2024
Renteændring 22. august 2024 -
04. juni 2024
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde. -
09. maj 2024
Erhvervsrådgiver søges. -
14. marts 2024
Årsrapport 2023 -
06. marts 2024
3 simple råd -
01. marts 2024
Grænsen på kontantforbud nedsættes -
23. februar 2024
Repræsentantskabsmøde -
31. januar 2024
Morsø opsparing og Spar 12 -
31. januar 2024
Øget sikkerhed i mobilbank IOS -
26. januar 2024
Ny loginside til Netbank -
18. januar 2024
Datoen er fastlagt for årets Garantmøde -
30. november 2023
Udfasning af 1000-kronesedlen. -
26. oktober 2023
Renteændring 4. december 2023 -
12. september 2023
Kontanter, Valuta og Pengeautomater -
22. august 2023
Halvårsrapport 2023 -
26. juni 2023
Bæredygtig investering og dine bæredygtighedspræferencer. -
23. juni 2023
Praktikant -
16. juni 2023
Renteændring 19. juli 2023 -
24. marts 2023
Totalkunder får det bedste -
17. marts 2023
Årsrapport 2022 -
03. marts 2023
Garantmøde 23 -
23. januar 2023
Renteændring 24. februar 2023 -
22. december 2022
⚠️Pas på forfalskede netbanker! ⚠️ -
11. oktober 2022
NemID lukker ned -
04. oktober 2022
NemID bliver snart til MitID -
30. september 2022
Renteændring 12. oktober og 1. november 2022 -
05. september 2022
Vi lukker for ekspedition i Frøslev. -
29. august 2022
Halvårsregnskab 2022 -
03. august 2022
Frøslev-Mollerup Sparekasse afskaffer, med virkning pr. 1/9-2022, negative renter for private helkunder med NemKonto i sparekassen. -
18. marts 2022
Årsrapport 2021. -
11. marts 2022
Garantmøde -
10. december 2021
Rente og prisændring pr. 10. januar 2022 -
05. oktober 2021
Fremvisning tilbygning -
03. september 2021
Der lukkes for straks -og sammedagsoverførsel dags dato -
20. august 2021
Halvårsregnskab 2021 -
13. juli 2021
GRØNT Billån -
25. maj 2021
Sparekassens elforbrug er nu CO2 neutral -
23. april 2021
Bestyrelsen -
26. marts 2021
Sparekassen åbner dørene igen og vi glæder os til at se jer. -
19. marts 2021
Årsrapport 2020 -
08. marts 2021
Rente og prisændring -
04. februar 2021
COVID-19: Endnu en forlængelse af de nationale restriktioner. 4. februar 2021
Årsrapport 2021.
18. marts 2022
Resultat på 7,4 mio. kr. Meget tilfredsstillende primær indtjening på 10,4 mio. kr.
Garanterne kan imødese 3,75 % i rente på garantkapitalen, hvilket gør at der udloddes 2,7 mio. kr. til garanterne
Antallet af garanter har rundet 1.500
Vi glæder os til, efter 2 års Corona-pause, at kunne afholde garantmøde d. 24. marts.
Vi vil starte med at gentage os selv fra halvårsrapporten, idet udviklingen er fortsat i 2. halvår 2021.
”Sparekassen oplever stadig stor tilgang af nye lokale kunder, som ønsker at benytte, og støtte op om, øens eneste lokale pengeinstitut. Dette medfører at den samlede markedsandel er stigende i sparekassens primære geografiske område. Vi oplever samtidig at flere og flere af vore kunder ønsker at bakke op om sparekassen ved tegning af garantkapital. Vi glæder os meget over denne udvikling.”
2021 var endnu et år med stor kundetilgang og et højt aktivitetsniveau. Sparekassen har i 2021 haft en nettotilgang på 438 nye kunder. Tilgangen tangerer sidste års rekord. Vi tillader os at tro at tilgangen kan henføres til vort lokalkendskab, vores tilgængelighed i lokalområdet og at vore dygtige kolleger forsøger at yde alle kunder en god service.
Sparekassens primære indtjening kan i 2021 opgøres til ca. 10.400 tkr.
De udmeldte og budgetterede forventninger til den primære indtjening (indtjening før afskrivninger, nedskrivninger og kursreguleringer) for 2021 var i spændet 8.000 tkr. til 9.000 tkr.
Indtjeningen overgår derfor det øvre spænd i forventningerne med ca. 1.400 tkr. hvilket er meget tilfredsstillende. Dette resultat på trods af at vi samtidig, som forventet, må konstatere at forrentningen af vores overskudslikviditet ca. 670 mio. kr. lader meget tilbage at ønske.
Netto rente- og gebyrindtægter udviser en stigning på ca. 10,4 %. Toplinjen udvikler sig således positivt, og kan henføres til stor aktivitet med heraf følgende stigende gebyrindtægter, indfasning af negative renter og ikke mindst den store kundetilgang.
Covid-19.
Sparekassen foretog i 2020, via et ledelsesmæssigt skøn, hensættelse til eventuelle Covid-19 relaterede tab på 3 mio. kr. Det ledelsesmæssige skøn er til dækning af øget risiko som følge af bl.a. Covid-19 og afledte effekter på samfundsøkonomien og er opgjort med udgangspunkt i skøn over forøgede tabsprocenter på udsatte brancher.
Sparekassen har valgt at opretholde den allerede foretagne hensættelse på 3 mio. kr., men det bemærkes, at sparekassen endnu ikke har kunnet konstatere tab som følge af Covid-19, ligesom det bemærkes, at der heller ikke umiddelbart ses tegn herpå.
Vi har igen i 2021 investeret meget i vores IT-systemer. Denne investering skal ses som en investering i fremtiden, hvor grundig kunderådgivning og hurtig og automatiseret sagsbehandling forventes at komme yderligere i fokus. Til at understøtte denne udvikling, er det nødvendigt med de bedste IT-mæssige hjælpeværktøjer. Indsatsen mod hvidvask, KYC m.v. fylder stadig mere og mere, ligesom de indberetningsforpligtelser vi har til Finanstilsynet m.v. til stadighed bliver mere og mere omfattende. Det er derfor også på denne front vigtigt at vores IT-systemer leverer de oplysninger vi skal bruge, uden at disse kræver alt for megen efterbehandling.
Ekstraordinære forhold.
Finanstilsynet har i februar 2022 gennemført et ordinært tilsynsbesøg i sparekassen. Seneste besøg var i 2017.
Finanstilsynet har gennemgået sparekassens væsentligste risikoområder.
Gennemgangen har medført at sparekassens domicilejendomme skal nedskrives med ca. tkr. 2.650.
Gennemgangen af sparekassens udlån har medført ekstra nedskrivninger på ca. tkr. 275 hvilket må betegnes som en nuanceforskel efter gennemgang ca. 200 mio. kr. af sparekassen udlån.
Ovenstående er indregnet i årsrapporten for 2021.
Vi glæder os derfor ekstra meget over sparekassens resultat i 2021, som er ekstraordinært påvirket af bygningsafskrivningen.
Afslutningsvis kan det nævnes, at det fortsat er sparekassens holdning at vi skal være tilgængelige, have åbne kasser, kunne tilbyde rådgivning på højt niveau tillige med hurtig sagsbehandling. Disse parametre koster lidt på indtjeningen, men vi mener at netop disse faktorer er det, vi skal tilbyde som lokalt pengeinstitut.